De triagist op de huisartsen-spoedpost heeft een belangrijke functie.
Zij (of hij) is een speciaal opgeleide doktersassistent(e), verpleegkundige of medisch student die u als eerste (zowel telefonisch als aan de balie) te woord zal staan. Daarbij zal hij/zij door middel van een aantal gerichte vragen trachten te beoordelen óf en wanneer u een huisarts nodig heeft.
Word s.v.p. niet ongeduldig boos als de triagist doorvraagt; de enige reden waarom de triagist dit doet is om zo goed mogelijk te bepalen welke hulp voor u het beste is. Moet er een ambulance of huisarts langskomen? Moet u direct naar de medisch specialist in het ziekenhuis? Moet u direct of pas later op het spreekuur van de huisarts komen? Of is er alleen telefonisch advies of geruststelling nodig?.
Van tevoren nadenken over de volgende vragen kan u helpen om zo goed mogelijk te kunnen antwoorden op de vragen die de triagist zal stellen:
- Wat is uw klacht of probleem?
- Sinds wanneer speelt dit probleem?
- Wat zijn de verschijnselen?
- Wat voor last heeft u ervan?
- Welke medicijnen gebruikt u en is hiermee misschien een samenhang?
Daarnaast heeft de triagist nog een aantal andere taken:
- Het geven van (telefonisch) advies.
- Het maken van recepten.
- Eenvoudig laboratoriumonderzoek (zoals urineonderzoek).
- Het geven van injecties.
- Het verbinden van wonden.
- Het assisteren van de huisarts.
Het advies van de triagist wordt ALTIJD door de arts gecontroleerd. Blijkt daarbij dat de arts nog aanvullende vragen heeft en/of het niet eens is met dit advies, wordt de patiënt hierover teruggebeld.
De triagist is voor haar taken opgeleid en heeft geheimhoudingsplicht.